Uitstralingspijn & CTS

Uitstralingspijn

De zenuwen in het onderlichaam komen allemaal bij elkaar in het ruggenmerg en gaan van daaruit in bundels naar de hersenen. Ook de zenuwen in het bovenlichaam bundelen zich steeds meer naar de hersenen toe. De zenuwen van hoofd, hals en romp staan bekend als hersenzenuwen. Verschillende lichaamsdelen maken soms gebruik van dezelfde zenuwbanen. De hersenen kunnen daardoor niet altijd goed onderscheiden waar de pijn precies vandaan komt. Daardoor kan bij heftige pijn als kiespijn ook pijn op andere plaatsen worden ervaren, zoals de oren. Deze uitstralingspijn kan zich ook voordoen bij een hartinfarct. Patiënten kunnen dan pijn voelen in de arm, maar ook in de hals, de kaken of de buik. Dit komt doordat de sensibele zenuwen van het hart en deze andere lichaamsdelen samenkomen in het ruggenmerg. Ook rugpijn kan het gevolg zijn van uitstralingspijn waarvan de oorzaak in bepaalde organen ligt.

carpaal_tunnel_oorzaken.gifCarpaal Tunnel Syndroom

Het carpale tunnel syndroom ontstaat doordat een zenuw (de middelste armzenuw, nervus medianus) ter plaatse van de pols bekneld raakt. Deze zenuw verloopt van de onderarm naar de handpalm via een tunnel die wordt gevormd door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad (de dwarse polsband) aan de handpalmzijde van de pols. Door die tunnel lopen ook de buigpezen van de vingers. De beknelling van de zenuw ontstaat door zwelling van het bindweefsel, waardoor de druk in de tunnel toeneemt.

Praktijk Katwijk aan Zee  |  Zwaaikom 11  |  2225HX  |  tel: 071 4077963  |  info@chiropractievanbeelen.nl  |  Marc van Bekkum Design